2016. február 28., vasárnap

Óravázlat, foglalkozásterv

Az általam összeállított óraterv műveltségi területe magyar nyelv és irodalom.
Az évfolyam: 10. évfolyam
Az óra célja és feladata: A diákok behatóbb ismeretekre tegyenek szert a szövegtípusok és a szöveg szerkezeti felépítését illetően.
A 30 perces óra során egyéni, páros, kooperatív munkára épülő csoportmunka, illetve frontális munka is jelen van.
A tanóra során interaktív táblát és egyéb internetes forrásokat (zanzatv, NKP) egyaránt használnak a tanulók.
A foglalkozástervem IDE kattintva érhető el. :)


Az általam tartott 30 perces nyelvtanóra során a legfőbb didaktikai célom, az ismeretbővítés és a kooperatív csoportmunka alkalmazása, mely során a tanulóknak módjukban áll elsajátítítani a megfelelő ismereteket ahhoz, hogy az egyes kommunikációs szituációkban a megfelelő szövegtípust használják.
Az óra első 5 percében bemelegítő feladatokat oldunk meg, mely célja, hogy játékosan bevezesse a témát, felkeltse a tanulók érdeklődését és ráhangolja őket az óra témájára.
Bemelegítő feladatként az interaktív tábla használatával az egész osztályt bevonó szóbeli feladatmegoldást választottam. A feladat összepárosítani a fogalmakat a nekik megfelelő fogalommagyarázatokkal. A feladatot előzetesen elkészíteném a Smart Notebook program segítségével. A vizuális segédeszköz használatával a különböző kognitív tanulási stílusokat erősítem.
Ezt követően a problémafelvetés következik, mely során a szöveg szerkezeti egységeit és a szövegtípusok jellemzőit beszéljük meg. A zanzatv Magyar nyelv témakörében talált érdekes videó lejátszásával még szemléletesebbé válik a tanulók számára az egyes szövegtípusok közötti különbségek.
Ezután a táblára felírt hiányos táblázat kitöltése következik, mely során 4 fős csoportokban dolgozik az osztály. Tematizálunk és a csoportmunkában közösen megalkotott táblázat még inkább segíti a tanulók számára a rendszerezést. A csoportmunkát együttes megbeszélés követi, mely során felállítjuk a különböző kategóriákat, amelyek alapján csoportosítani lehet a szövegeket ( Kommunikációs kapcsolat fajtája szerint; Kommunikáció fajtája szerint; Kommunikáció funkciója szerint).
Következik az óra egyik legfontosabb része a játékos feladattal való begyakorlás. Ehhez az érvpingpong játékot választottam, mely során az érvelő szövegtípus begyakorlása történik. Az osztály egyik fele a papíralapú személyek közötti kommunikáció mellett érvel, míg az osztály másik fele az elektronikus kommunikáció mellett érvel. Együttesen érveket gyűjtenek, majd elkezdődik a pingpong , az egyik csapat adogatja az érveket, míg a másik csapat megcáfolja a hallott érveket és újat mond helyettük.
Végül az ellenőrzés következik, mely során az Nemzeti Köznevelés Portál -on talált szöveg kivetítésére kerül sor, amely nagyon jól összefoglalja az órán átvetteket. Az alábbi szöveg tartalmaz gyakorló feladatokat, amelyek tökéletesen megfelelnek arra, hogy házi feladatként feladjuk őket.
A tanulók otthoni feladata tehát, hogy a szöveget átolvassák és a 2-es illetve 3-mas feladatot megcsinálják, mellyel gyakorolják a leíró és az érvelő típusú szövegalkotást.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik, hogy sok a csoportos feladat, es az is remek, hogy sajat peldat kell hozniuk a diakoknak! Figyelmes, hogy kulon elkuldened nekik a hazi feladatot.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen a visszajelzést Frida! Örülök, hogy tetszettek az ötleteim. :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon részletes, kompakt óraterv! Sok módszer és eszköz felhasználásával készült. Egyedül az időbeosztással lehet probléma.
    Csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen az építő megjegyzést! Az időbeosztáson még dolgozni fogok. :)

    VálaszTörlés