"Óh-óh" pillanatból
"Ta-da" pillanat! :)
(Forrás: www.ted.com.TomWujec)
Az alábbi videó szemléletes példája a team-munkának és
annak szépségeinek.
Néhány évvel ezelőtt Peter Skillman bemutatott egy
tervező-feladatot, mely a ‘pillecukor-kihívás’ nevet kapta. Az ötlete
a következő volt. Négyes csoportokban kell megépíteni a lehető
legmagasabb, önmagában álló építményt 20 spagettirúdból, egy méter
ragasztószalag és egy darab pillecukor segítségével. A pillecukornak
az építmény tetején kell lennie. És, bár nagyon egyszerűnek tűnik a feladat,
valójában nagyon is nehéz, mert arra kényszeríti az embereket, hogy
azonnal összedolgozzanak.
Számomra már maga a feladat nagyon érdekesnek tűnt,
kíváncsi voltam, hogyan kezdenek el együtt dolgozni az emberek, milyen
különbségeket lehet felfedezni a más-más szakterületen dolgozók munkamódszere
között.
A videót megnézve sok minden megragadta a figyelmem, főként
ez a mondat: "vannak olyan csoportok, ahol sokkal több “ta-da”
építmény készül, a legjobbak közt pedig az óvodások állnak (...) nem csak
a legmagasabb, de a legérdekesebb épületeket is ők csinálják."
Ez számomra megmutatta, hogy mivel a gyerekek között
nincsen hatalmi harc a közös munka megoldása során, sokkal eredményesebbek
tudnak lenni, mint mi felnőttek. Nem fecsérlik idejüket bizonyos pozíciók
betöltésére a munka során, hanem a közös cél lebeg a szemük előtt, hatékonyabban
tudnak együttműködni.
A videó későbbi részében látható, hogy az üzleti
iskolák diákjai érték el a legrosszabb eredményt, mivel őket arra
tanítják, hogy az egyetlen helyes megoldást találják meg. Ez
elgondolkodtatott, hogy az egyes intézményes nevelés, a tanítás milyen nagy
hatással van a gondolkodásra, mennyire nagy felelősség hárul az oktatókra, s
mennyire fontos meghagyni a gyerekeknek a lehetőséget a szabad gondolatok
áramoltatására.
Leendő tanárként hasznosnak találom a videóban
megismerteket, mely felnyitotta a szemem arra, hogy milyen szempontokat kell
figyelembe vennem, ha team-munkát alkalmazom leendő osztályommal. A szervezeti
működést megkönnyíti a rugalmasság, az együttműködés, az azonos cél és a közös
hang megtalálása. Ezeknek a szempontoknak a figyelembevételével az “óh-óh”
pillanatból “Ta-da” pillanatot érhetünk el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése