2016. február 23., kedd

Önszabályozó tanulás

Véleményem szerint a pedagógus egyik legfontosabb feladata, hogy megszerezze az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudást és képességet, és fejlessze a tanulók tanulási képességeit.

Az önszabályozás önirányított, önkezdeményezett gondolatokra, érzelmekre és cselekvésekre épül, amelyek a saját célok és szükségletek elérésére irányulnak. A cél elérésére való törekvés során az egyén folyamatosan alkalmazkodik a környezeti változásokhoz, és ha szükséges, változtat az adott tevékenységeken is. Az önszabályozásnál elengedhetetlen feltétel, hogy a személy meg tudja ítélni cselekvésének kimenetelét, és képes legyen összehasonlítani az aktuális teljesítményét a célban megfogalmazott teljesítményével. Kiemelkedően fontos feltétel az önértékelés, amely révén a személyek elért teljesítményük függvényében büntetést vagy jutalmat szabnak ki saját maguk számára. A feltételek közül a célok kitűzése a legfontosabb, ebben rejlik az önszabályozás sikere.

Jövendőbeli tanári pályám során fontosnak fogom tartani a tanulóim önszabályozó tanulási stratégiáinak fejlesztését, mivel a tanulás hatékonyságában meghatározó szerepet játszanak e stratégiák ismeretei. A jó tanulási eredmények eléréséhez elengedhetetlen, hogy a tanulók motiváltak legyenek a tanulásra, megfelelő önismerettel rendelkezzenek, tanulási céljaikat, célkitűzéseiket hierarchikus rendszerben tudják megfogalmazni. A környezeti elvárásokat figyelembevéve képesek legyenek céljaikat elérni. 



(Forrás: www.tankonyvtar.hu, IX. 1. ábra)
 Molnár Éva: Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia, 2009. 4.)
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése