Véleményem szerint a pedagógus egyik legfontosabb feladata,
hogy megszerezze az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudást és
képességet, és fejlessze a tanulók tanulási képességeit.
Az önszabályozás önirányított, önkezdeményezett
gondolatokra, érzelmekre és cselekvésekre épül, amelyek a saját célok és
szükségletek elérésére irányulnak. A cél elérésére való törekvés során az egyén
folyamatosan alkalmazkodik a környezeti változásokhoz, és ha szükséges,
változtat az adott tevékenységeken is. Az önszabályozásnál elengedhetetlen
feltétel, hogy a személy meg tudja ítélni cselekvésének kimenetelét, és képes
legyen összehasonlítani az aktuális teljesítményét a célban megfogalmazott
teljesítményével. Kiemelkedően fontos feltétel az önértékelés, amely révén a
személyek elért teljesítményük függvényében büntetést vagy jutalmat szabnak ki
saját maguk számára. A feltételek közül a célok kitűzése a legfontosabb, ebben
rejlik az önszabályozás sikere.
Jövendőbeli
tanári pályám során fontosnak fogom tartani a tanulóim önszabályozó tanulási
stratégiáinak fejlesztését, mivel a tanulás hatékonyságában meghatározó
szerepet játszanak e stratégiák ismeretei. A jó tanulási eredmények eléréséhez
elengedhetetlen, hogy a tanulók motiváltak legyenek a tanulásra, megfelelő
önismerettel rendelkezzenek, tanulási céljaikat, célkitűzéseiket hierarchikus
rendszerben tudják megfogalmazni. A környezeti elvárásokat figyelembevéve
képesek legyenek céljaikat elérni.
(Forrás: www.tankonyvtar.hu, IX. 1. ábra)
Molnár Éva: Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia, 2009. 4.)
Molnár Éva: Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia, 2009. 4.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése