2016. február 23., kedd

Digitális kompetencia fejlesztése magyar nyelv és irodalomórán



Leendő magyar- és olasztanárként elengedhetetlennek tartom tisztában lennem az anyanyelvi és az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének sajátosságaival, s az erre alkalmas módszerek ismeretével.
A kommunikációs nevelés fő fejlesztési területein belül elkülönítünk nem digitális, azaz szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztést, illetve digitális, azaz szóbeli, írásbeli és szóbeli-írásbeli (chat) fejlesztési területet. További fejlesztési területek a papír alapú és a digitális kézikönyvek, online szótárak, nyelvészeti, számítógépes program használata. 

Az IKT mint tananyag

Véleményem szerint a legfontosabb cél, hogy a tanulók megértsék a digitális szövegeket, megismerkedjenek a digitális szövegek olvasásának stratégiáival, a digitális szövegtípusokat felismerjék, értelmezzék.
További fontos cél, hogy a diákok képesek legyenek digitális szövegek alkotására, megismerjék a digitális írás folyamatát és hatékonyan alkalmazzák azt tanulási kontextusban.

A mostani generáció már előbb fog a kezében tabletet, mint könyvet. Lehet kicsit túlzóan hat, amit írok, de tény, hogy sokan előbb tanulnak meg pötyögni a számítógépen, mint hogy megtanulnának írni. A tanulók nagy része már nem használ (vagy csak nagyon ritkán) papír alapú szótárat, ehelyett inkább az interneten keresnek utána a szavak jelentésének, online szótárak segítségével. Az online kézikönyvek széles választéka található meg az interneten, ami mindenképp pozitív, mert sok és változatos információra tehet szert a tanuló rövid időn belül. 

A legfontosabb tanári feladatnak azt tartanám, hogy tanítsuk meg a tanulókat az internet helyes használatára, ismertessük velük a megfelelő kereső funkciókat, fejlesszük kritikai szemléletüket, tanítsuk meg őket arra, hogy a rengeteg információ közül képesek legyenek szelektálni és a lényeget kiszűrni, s az információkat helyes felhasználni.


(Forrás: sulinet.hu)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése