2016. április 17., vasárnap

Közösségi oldalak az oktatásban

A mai digitális világban elengedhetetlen, hogy egy osztályközösség számára ne legyen egy olyan online felület, ahol kommunikálhatnak egymással és a tanárral.
Véleményem szerint erre a legjobb felület a Facebook és a Google+ fiók. Ezek az oldalak lehetőséget teremtenek a dokumentumok megosztására, a gyors információcserére s a közös tanulásra, csak tudni kell jól alkalmazni őket. J
A Google Hangouts lehetőséget biztosít csoportos videóbeszélgetésre, ami főként akkor lehet hasznos, ha egy tanuló betegség miatt hiányzik az egyik óráról. Az alkalmazás segítségével gyorsan tájékozódhat otthonról a tanórán vett anyagokról.
A Facebook manapság szinte a legelterjedtebb közösségi oldal, szinte nincs olyan tanuló, akinek ne lenne facebook profilja. A tanulók nagy része, szinte minden nap nyomon követi a facebook-on történő eseményeket, olvassák a hírfolyamokat. Éppen emiatt hasznosnak tartanám, ha a hírfolyamok és posztok között felbukkannának olyan posztok is, amelyek tanulással kapcsolatos, ismeretbővítő anyagokat tartalmaz. Eltudnám képzelni, hogy leendő osztályommal közös csoportot csinálunk, ahol minden héten van egy „csoportfelelős” aki kiválaszt egy adott témát (legyen az pl. Irodalomból egy irányzat, vagy akár egy költői életpálya, vagy olaszból egy szerző, egy város, vagy régió) s abban a témában mindenkinek ki kell raknia a hét során egy posztot. Ez a poszt lehetne akár kép, vagy Zanza tv-s videó, vagy Sulinetes anyag, bármi, amihez kedvük van, a lényeg a kedvcsinálás lenne. J
Nagyon hasznosnak tartom a Diigo.hu közösségi felületet is, amelyen a diákok saját könyvjelzőket gyárthatnak, s az általuk összeállított kedvenc könyvek listáját megoszthatják osztálytársaikkal is. Erre alkalmas a Twitter felület, ahol a hírfolyamba beágyazhatnának egy-egy könyvről összeállított rövid kritikát, véleményezést.
Továbbá színesebbé tenné az olaszórát, ha az osztállyal közösen létrehoznánk a Pinterest-en egy közös board-ot, amelyre tematikusan összeválogatnánk képeket Olaszország mind a 20 régiójáról, amely során a tanulók megismerkednének a régiók közti kulturális különbségekkel, a jellegzetes ünnepekkel stb.


Tanárként nagyon hasznosnak tartanám, ha épp Olaszországban járok, megosszam képeimet a diákokkal az Instagram felületen, vagy akár a Facebookon, hogy ők is oszthozhassanak velem az élményben, megismerjék az ország nevezetességeit, történelmi emlékhelyeit, kedvet csinálva nekik akár a közös osztálykirándulás úti céljának kiválasztásához is.


A Geocaching és a Foursquare oldal abban segít, hogy színesebbé tegyük osztálykirándulásainkat. Élvezetes lenne beépíteni a kirándulásba egy kis geoláda keresést, mely során több csoportra lehetne bontani az osztályt és egyfajta játékos versenyt csinálni, hogy melyik csapat találja meg előbb a ládát. A Geocaching.hu oldalon tájékozódhatnának az elrejtett láda koordinátáiról. 
Közösségformáló szerepe miatt nagyon jónak találom az ilyen játékos feladatokat. 


(Képek forrásai: geocaching.com, google.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése